logo

نواندیشان آتی نگار فرتاک

بَلَدچیِ مسیرهای آینده

بنر
icon

خانه

icon

وبلاگ

icon

دیده‌بان آینده‌

icon

محصولات

icon
icon

دیدوان

شرکت‌ آینده پژوه

در دنیای ناپایدار و سرشار از تغییر و تحول، مطالعه‌ی آینده‌ها برای درک آنچه اکنون نمی‌‌دانیم، اما نیاز به دانستن آن داریم ضروری است. نیاز به دانستن به سبب خریدن زمان مناسب برای اقدام موثر، افراد را به سمت آینده پژوهی سوق می‌دهد. یکی از مفاهیم نوین در این زمینه تناسب با آینده (Future FITness) می‌باشد. ادغام Future FITness در شاکله‌ی سازمان، تصمیم‌گیری، دستیابی به آینده‌ی مطلوب و پاسخ به تغییرات با سرعتی مشابه با سرعت تغییر محیط را تسهیل می‌کند. تناسب با آینده به معنای توانایی سازمان برای توسعه آینده‌‌نگاری، نوآوری و تطابقِ موثر با محیط در آینده است. موقعیت برتر در بازار‌های آینده به شدت به محیط زندگی سازمان بستگی دارد. در محیط‌های نسبتا پایدار، نیاز به تمرینِ انطباق با محیط کمتر مطرح است. این امر به ما اجازه می‌دهد تفاوت‌های صنایع را در محیط‌های متنوع بررسی کنیم. سازمان‌ها بر اساس شیوه‌های آینده نگاری آن‌ها برای انطباق با آینده به چهار دسته تقسیم می‌شوند. سازمان‌های هوشیار (vigilant)، عصبی (Neurotic)، آسیب‌پذیر (Vulnerable) و در خطر (In danger). 

picture

سازمان‌های Vigilant Organizati

سازمان‌های هوشیار (Vigilant Organization) توانایی پیش‌بینی مشکلات قبل از وقوع آن‌ها را دارند و می‌توانند موقعیت خود را در خط مقدم تجارت حفظ کنند. توجه به سیگنال‌های ضعیف اولیه، تهدیدها و فرصت‌های بالقوه از ویژگی‌های این سازمان‌ها می‌باشد. دید محیطی بهبود یافته، آن‌ها را قادر می‌سازد تا به طور موثر این سیگنال‌‌های اغلب گیج‌کننده و ضعیف را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند. قابلیت هشیار بودن شامل پنج جزء کلیدی است. رهبری هوشیار، فرهنگ انعطاف‌پذیر و کاوش‌گر سازمان، رویکردی کنجکاو برای استراتژی‌سازی، شبکه‌ها و سیستم‌های دانش محور برای ردیابی سیگنال‌های ضعیف و پیکربندی سازمانی.

 

سازمان‌های Neurotic 

سازمان‌های Neurotic سازمان‌هایی هستند که نسبت به محیط پیرامونی حساس هستند، اما داده‌های مهم را نادیده می‌گیرند و داده‌های کم‌ارزش را در اولویت قرار می‌دهند. به علاوه فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع آن‌ها کاملا تحت تأثیر این جهان‌بینی قرار می‌گیرد و منجر به ناکارآمدی، هزینه‌های بالاتر و هدر رفت منابع می‌شود. در واقع این سازمان‌ها سعی می‌کنند مشکلاتی را که وجود ندارند یا ناچیز هستند، برطرف کنند و از آن طرف مسائل مهم آینده را نادیده می‌گیرند. 

سازمان‌های Vulnerable 

سازمان‌های Vulnerable به دلیل ساختارهای سفت و سخت یا مدل‌های تجاری منسوخ، در نوآوری و تغییرات کند هستند. این سازمان‌ها برای انطباق با شرایط متغیر بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تطابق با تغییر ترجیحات مصرف‌کننده تلاش می‌کنند، اما اغلب فاقد استراتژی‌های مدیریت ریسک هستند و آمادگی لازم برای رویدادهای پیش‌بینی نشده مانند رکود اقتصادی، بلایای طبیعی یا حملات سایبری را به اندازه کافی ندارند.

 

سازمان‌های در خطر (In danger) 

در پایان ضعیف‌ترین عملکرد مختص به سازمان‌های در خطر می‌باشد که سرشان را مانند کبک در برف کرده‌اند و شیوه‌ها، منابع و استراتژی‌هایشان برای برآوردن نیازهای صنعت و بازار به طرز قابل‌توجهی ناکافی است. این سازمان‌ها به هیچ وجه آمادگی تطبیق با نیازهای محیطشان را ندارند. ارتقای موقعیت سازمان‌های در خطر در بازار در گرو بازاریابی موثر، تجزیه و تحلیل رقبا و تعامل کارآمد می‌باشد. 

شرکت شما نیز در تناسب با آینده  (Future FITness) احتمالا یکی از حالات چهارگانه‌ی گفته شده را دارد. اما نکته مهم این است که همه‌ی شرکت‌ها باید تلاش کنند با استفاده از آینده پژوهی و آینده نگاری در دسته‌بندی شرکت‌های هوشیار قرار بگیرند. یکی از مفاهیم مهم در این تلاش، رصد استراتژیک است. به واسطه رصد استراتژیک، محیط‌های دور و نزدیک به خوبی برای سازمان شناسایی خواهند شد. رصد استراتژیک یک میدان دید 360 درجه برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، به دیدرس رهبران شرکت عمق می‌دهد و دیدن نادیدنی‌ها را برای آنها امکان پذیر می‌سازد.