logo

نواندیشان آتی نگار فرتاک

بَلَدچیِ مسیرهای آینده

بنر
icon

خانه

icon

وبلاگ

icon

دیده‌بان آینده‌

icon

محصولات

icon
icon

دیدوان

مورد خوانی آینده نگاری در شرکت پپسی

بسیاری از سازمان‌های برجسته و آینده‌نگر تیم‌ها یا بخش‌های تخصصی ایجاد کرده‌اند که بر آینده‌نگری استراتژیک، برنامه‌ریزی سناریو و تحلیل روند تمرکز دارند. این تیم‌های آینده‌نگر و آینده‌نگار که مسئول شناسایی روندهای نوظهور، برهم‌زنندگان بالقوه و فرصت‌ها و تهدیدهای بلندمدت هستند، به طور فعال به استراتژی‌های بلندمدت شرکت و افزایش سواد آینده‌ در سازمان کمک می‌کنند. به همین منظور در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی شرکت PepsiCo و شیوه‌ی آینده‌نگاری این شرکت بپردازیم.

در سال 2008، PepsiCo شروع به بررسی این موضوع کرد که چگونه روش‌های آینده‌نگاری می‌توانند منجر به بهبود فرایندهای مدیریت استراتژیک در این شرکت شوند و مکملی آینده‌گرا برای روش‌های رایج مدیریت پورتفولیو ارائه دهند. این غول صنعت غذا و نوشیدنی بخش تحقیقاتی جدید را برای دنبال کردن نوآوری‌های مهم در مواد تشکیل دهنده، پردازش و بسته بندی تشکیل داد که نشان دهنده تعهدش به سواد آینده‌ها و آینده‌نگاری سازمانی است.

این برنامه آینده‌نگاری به محققان پپسی کمک کرد تا با چالش‌های بزرگ در نوآوری بلندمدت مانند شناسایی بازارهای نوظهور، کشف ایده‌های نوآورانه، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، مدیریت مجموعه‌ای از پروژه‌های موفقیت‌آمیز و همسویی نوآوری‌ها با استراتژی بپردازند.

مجموعه ابزار قوی PepsiCo شامل حسابرسی داخلی آینده (Future Internal Audit)، چرخ پیامدها (Implications Wheel)، سناریوهای استقرایی (Inductive Scenarios)، بدیل پردازی دیدگاه (Point of View Options)، پویش محیطی علایم ضعیف، پیش‌بینی فناوری و تکنیک‌های آینده‌های مشارکتی (Participatory Futures) است. 

این رویکرد به پپسی امکان داد تا بازارهایی را شناسایی کند که در حال حاضر وجود ندارند، اما می‌توانند ظرف 5 تا 10 سال آینده ظهور پیدا کنند. پپسی یک بانک اطلاعاتی غنی با تمرکز بر آینده برای سرمایه گذاری در پلتفرم‌های نوآوری موفق ایجاد کرد. حالا این شرکت با ادغام آینده‌نگاری در شاکله‌ی سازمان خود، بهتر می‌تواند از عدم قطعیت و پیچیدگی توسعه محصول / کسب و کار عبور کند.

مهمتر از همه اینکه سناریوها و چشم‌اندازهای حاصل از فرآیند آینده‌نگاری بر اهداف استراتژیک در سراسر کسب‌وکارهای پپسی تأثیر گذاشت و انتقال نوآوری‌ها به عملیات‌های آینده را هموار کرد. تعهد شرکت به توسعه سواد آینده سازمانی به آماده سازی فعال و شکل دادن به مسیر بلندمدت آن منجر می‌شود. استقبال پیشگامانه PepsiCo از آینده نگری شرکتی نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق سواد آینده‌ها، نوآوری و موقعیت استراتژیک خودشان را ارتقا دهند.

آینده‌نگاری و آینده‌نگاری استراتژیک برای شرکت‌ها بسیار مهم هستند، زیرا رویکردی ساختار یافته برای پیش‌بینی بازارها، فرصت‌ها و برهم‌زنندهای آینده ارائه می‌کنند. با تعبیه سواد آینده و آینده‌نگاری در سراسر سازمان، شرکت‌ها می‌توانند با کاوش در سناریوهای غیرمتعارفی که باعث ایجاد تفکر جدید و ایده‌های نوآورانه می‌شوند، نوآوری را هدایت کنند. شاید مهم‌تر از همه این نکته باشد که سرمایه‌گذاری در آینده‌نگاری شرکتی، تفکر آینده را در DNA شرکت جهش می‌دهد و ظرفیت سازمانی برای درک مداوم، تفسیر و خلق چشم‌اندازها استراتژیک را افزایش می‌دهد. شرکت‌هایی که از ساختن این به اصطلاح ماهیچه‌های آینده غفلت می‌کنند، با پیشنهادات منسوخ، استراتژی‌های معیوب و ناتوانی در الهام بخشیدن به نیروی کار خود، در معرض ورشکستگی و از دور خارج شدن هستند. همانطور که مثال پپسی نشان می‌دهد، توسعه قابلیت‌های آینده‌نگاری برای شرکت‌هایی که نه تنها به تغییر واکنش نشان می‌دهند، بلکه فعالانه مسیرهای صنعت را شکل داده و رهبری می‌کنند، بسیار مهم است.